Tryl med ramsløg

Ramsløg Risskov

Sådan ser skovbunden ud i Risskov her i Århus lige nu. Alt det grønne er ramsløg, der vælter op! Ramsløg kaldes også Nordens hvidløg og er supersunde. De er smækfyldt med antioxidanter og indeholder flere end 20 gange så meget C-vitamin som citroner. Samtidig har ramsløg mange af de samme egenskaber som hvidløg, dvs sætter gang i stofskiftet og virker hæmmende på betændelse. Og så er det gratis og økologisk og alt muligt, så what’s not to love?

Ramsløg

Det kunne jeg ikke stå for, så jeg vendte hjem med en ordentlig kurv fuld. Man kan bruge ramsløg til mange ting (det vender jeg tilbage til i bunden af indlægget), men jeg valgte lige nu at lave disse to herligheder:

Ramsløg pesto

Ramsløg pesto

  • 1 stort bundt ramsløg (ca 50 stilke)
  • 2,5 dl olivenolie
  • 100 gram cashewnødder (pinjekerner eller mandler kan også bruges, men jeg elsker den cremede smag af cashews)
  • salt
  • peber
  • saft af 1 citron

Skyl ramsløgene og fjern rødder, hvis de sidder på. Læg dem i en skål eller kande og held olie, nødder og citronsaft i. Blend det hele og smag til med salt og peber.

Brug pestoen til fx marinade, dip, tapenade eller til kryddersmør

Ramsløg-aioli

Ramsløg aioli

  • ca 25 stilke ramsløg

Herefter kan du vælge den lette eller den til længere vej. Den lette er at blende ramsløgene i en god, økologisk købe-mayonnaise og smage til med gurkemeje, salt og peber. Eller du kan lave den fra bunden. I så fald skal du bruge:

  • 2 pasteuriserede æggeblommer
  • 1,5 dl olivenolie
  • 1 spsk æblecidereddike
  • 1 tsk HUSK
  • salt og peber
  • 1 tsk gurkemeje


Blend æggeblommer med HUSK, salt, ramsløg, gurkemeje og eddike. Tilsæt olien langsomt i en tynd stråle, mens maskinen kører. Smag til med salt og peber.

Smager så englene synger og kan spises til næsten alt. Fx spiste jeg den til min omelet i morges 😉

Bonusinfo om ramsløg

Smagen
Ramsløg dufter af hvidløg, og smagen er også i familie med hvidløget, men noget mildere i det. Man kan sige, at smagen er lidt som en blanding af hvidløg og forårsløg.

Brug det til
Ramsløg er fantastisk i fx pesto, marinade, mayonnaise og supper, men det smager også skønt i kryddersmør og salater. En tommelfingerregel er, at ramsløg ikke må koges for længe, for det gør den kedelig og slap i smagen. Bladene kan tørres og kommes på glas og anvendes i gryderetter, som drys på pizza etc.

Ramsløg kan sagtens fryses og gemmes til vinteren.

P.S: Ramsløgets blade ligner lidt liljekonvaller, som er meget giftige, så pas lidt på. Hvis du er i tvivl, kan du nulre bladet lidt mellem fingrene – hvis det dufter af hvidløg, er det ramsløg 🙂

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized og tagget , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Tryl med ramsløg

  1. Rud Friborg siger:

    Kre Lene Det vil jeg prve. Jeg har for meget lnge siden plantet ramslg under nogle prydbuske, s jeg har nu masser af dem. kh Rudi Date: Sat, 27 Apr 2013 13:37:57 +0000 To: rud_friborg@hotmail.com

  2. Anna-Marie Rode siger:

    Det ser fantastisk ud, jeg glder mig til at prve og smage. Jeg er endnu ikke blevet skuffet!!!!!!!!!! Kram fra Mor On 27/04/2013 15:37 “CHOCOLATE & SPINACH” wrote: > Lene Rode posted: ” Sdan ser skovbunden ud i Risskov her i rhus lige > nu. Alt det grnne er ramslg, der vlter op! Ramslg kaldes ogs > Nordens hvidlg og er supersunde. De er smkfyldt med antioxidanter og > indeholder flere end 20 gange s meget C-vitamin som citroner. ” >

Skriv et svar

