Supersunde lyn-muffins

I fredags scorede jeg den uofficielle Mom of the Year Award. Min datter kom hjem fra skole sammen med et par veninder og sukkede længselsfuldt: “Åh, hvor har jeg lyst til chokoladekage!”

Og se, det er jo en følelse, jeg helt kan sætte mig ind i, så 15 minutter senere duftede køkkenet lifligt, og tøsebørnene var behørigt imponerede.

Og det bedste er, at disse muffins er, hvad amerikanerne ville kalde Completely Guilt Free. Hovedingredienserne er bønner, æg og kakao. Det med bønnerne kan man med fordel undlade at fortælle børn og andre sarte sjæle, til de har sagt “Uhm!”

Resultatet så sådan her ud:

ChokoladeMuffins

Supersunde lyn-muffins

1 dåse kidney-bønner (du kan også bruge sorte bønner, men de fås ikke på dåse, så de skal lægges i blød, og det tager ligesom lidt af lyn-effekten)

3 æg

100 gram chokolade (85%)

2 spsk kakao

100 gram soltørrede figner

1 tsk engelsk lakridspulver

1 tsk vanillepulver

1 tsk bagepulver

Tænd ovnen på 175 grader. Fyld hele molevitten i blenderen og kør rundt til bønner og figner er helt opløst. Hæld dejen direkte fra blenderkanden op i muffinforme (jeg putter papirforme ned i en stor muffinplade af metal, så holder de bedre faconen). Bag i 15 minutter – og så er der serveret!

Det var to kager på en dag, så nu skal jeg nok vende tilbage til rigtig mad!

Dette indlæg blev udgivet i Dessert, Eat, Snacks og tagget , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

13 svar til Supersunde lyn-muffins

  1. Hanne siger:

    Mums, det lyder godt nok for lækkert ;o) TAK for opskriften 🙂

  2. frkspanggaard siger:

    God ide med kidney-bønnerne, har længe ville kaste mig ud i at lave muffin/kage og andre lækkerier med sorte bønner, men hver gang lysten har været til at bage, står jeg jo ikke lige med en omgang sorte bønner der har været i blød. Tror lige jeg vil skrive mig kidney-bønnen bag øret.

  3. Bettina siger:

    Kan man bruge røde kidneybonner eller cannellino bønner?

  4. Bettina siger:

    Er de også gode dagen efter? Og kan de fryses?

  5. Ulla siger:

    soltørrede figner kan erstattes med rosiner 😀

  6. Monika siger:

    Tak for en dejlig opskrift 🙂 Har lige lavet dem, men på røde linser, da jeg ikke havde nogen dåse bønner. Kan de fryses ned?

    • Lene Rode siger:

      Selv tak – og ja, det kan de sagtens. De er selvfølgelig ikke så sprøde, når du tør dem op igen, men så giv dem en tur på brødristeren eller to minutter i ovnen 🙂

  7. Malene siger:

    Kan man evt bruge dadler i stedet for figner?

Skriv et svar

