Lider du af efterkøbsstress?

Og har du overhovedet nogensinde hørt det ord? Jeg havde ikke. Og synes måske ikke lige, det er diagnoser, vi går og mangler. Men ifølge artiklen her fra Berlingske Business 20. februar http://www.business.dk/foedevarer/jagten-paa-sundhed-giver-efterkoebsstress, er det åbenbart et udbredt problem for mennesker, der gerne vil vide, hvad de putter i munden. Og som foretrækker, at mest muligt af det, de putter i munden gør dem godt – eller i hvert fald ikke skader.

Lidt tragikomisk, når man tænker over det.

Så jeg har lavet 5 enkle tommelfingerregler. Følger du dem, går du i hvert fald ikke helt galt i byen:

1. Gå primært efter madvarer, der ikke er tilsat noget. Altså helt enkle basisvarer som grøntsager, fisk, kylling, vildt, oksekød, æg, kerner og olier.

2. Når du køber noget med flere ingredienser, så gå efter dem med så få som muligt. Og ingen E-numre.

3. Køb overvejende økologisk.

4. Når fylder på tallerkenen, så tag en mængde protein (fisk, kylling etc) svarende i størrelse til din knyttede hånd – og en dobbelt så stor portion grøntsager.

5. Und dig selv et godt glas vin og lidt god chokolade af og til.

6. Når du skal skeje ud, så gør det – og lad være med at stresse. Stress er måske det mest usunde af alt.

Dette indlæg blev udgivet i Eat og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s