Palæo pizza vol II

For et par måneder siden postede jeg pizza med blomkålsbund (http://chocolateandspinach.com/2012/12/11/pizza-med-blomkalsbund-uden-blomkalssmag/). Den var mange glade for, og den smagte også virkelig godt. Men bunden bliver jo ikke rigtig sprød, så det er en noget anderledes pizza-oplevelse.

Så da jeg havde held med at lave en supergod tærtedej af masser af kerner og uden mel, tænkte jeg, at den måtte kunne konverteres til pizza. Det blev den så i fredags.

Det så sådan her ud:

Glutenfree pizza

Dej

2 æg

2 dl vand

1 dl olie

2 dl fintmalede sesamfrø

2 dl fintmalede solsikkekerner

1,5 dl quinoaflager

2 tsk. bagepulver

2 tsk. salt

Hak solsikkekerner og sesamfrø meget fint (til mel) og rør alle ingredienser sammen.

Rul massen fint ud mellem to stykker bagepapir.

Smør pizzasauce eller pesto over bunden. Drys reven ost på og fordel dit yndlingsfyld på toppen. Jeg lavede en med kyllingebryst og artiskokker – og en med parmaskinke, oliven og pinjekerner. Og så masser af frisk basilikum og hjemmelavet chili/hvidløgsolie på dem begge. Yum!

Glutenfree pizza2

Dette indlæg blev udgivet i Aftensmad, Eat, Frokost og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

3 svar til Palæo pizza vol II

  1. Maiken siger:

    Er den meget sprød?
    Jeg står mellem og skal lave pizza efter din opskrift eller denne;
    http://lidtafline.blogspot.dk/2012/05/lkker-hjemmelavet-pizza-helt-pa-lovlig.html
    FOR FØRSTE GANG på torsdag til nogle veninder.
    Så det skal helst sidde første gang.
    Jeg er meget i tvivl om hvilken, jeg skal vælge. Din virker mest pizza-look-a-like, men den anden er meget billigere. Har du nogle kommentarer til evt. smag og konsistens af din egen pizza? Og også gerne, hvis du kender til den anden! 🙂

    Mvh. Maiken

    • Lene Rode siger:

      Hej Maiken,
      Jeg kan jo ikke udtale mig om, hvordan den anden er. Men det er min erfaring, at HUSK gør dej lidt gummiagtig, så jeg tænker, at den nok ikke er sprød. Den er selvfølgelig klart billigere. Som du kan se, har jeg også lavet en med blomkålsbund. Det er også billigt, og smager helt fantastisk – men den bliver heller ikke sprød. Den her med kerner bliver fin og sprød. Det er klart, at den smager anderledes end en trditionel pizzabund lavet på hvedemel. Men selv mine børn var vilde med den 🙂
      Mange hilsner
      Lene

  2. Maiken siger:

    Okay, Jeg prøver din! Den virker mest som en rigtig! Jeg giver tilbagemelding så snart, den er lavet 😉

Skriv et svar

