Tun-cakes med søde kartofler

Som den opmærksomme bloglæser nok har opdaget, har jeg et stort blødt punkt for USA, hvor jeg tilbragte fem fantastiske år. Amerikansk mad har fået et lidt dårligt ry som noget med alt for store portioner og alt for meget friture. Det findes – også. Men amerikansk mad er er meget andet. En af deres lækre, traditionsrige retter er crab cakes – en slags store, flade frikadeller lavet af krabbekød. De smager himmelsk, når de er lavet rigtigt – og det vil jeg gøre til sommer, når der er sæson for danske krabber. Men her får du en version med tun og søde kartofler, som jeg lavede forleden og spiste, da jeg kom hjem fra træning. De søde kartofler giver et relativt højt kulhyratindhold, som sammen med proteinet fra tunen giver det perfekte restitutionsmåltid.

tun cakes søde kartofler

Tun-cakes med søde kartofler

(4 personer)

3 dåser tun (jeg bruger Guld Albacore tun i olivenolie, som er MSC certificeret fra bæredygtigt fiskeri)

3 søde kartofler

2 forårsløg

1 lille håndfuld frisk koriander

2 tsk HUSK

10 mynteblade

Saft af 1 lime

Chili, salt og peber efter smag

Kog kartoflerne møre og blend dem med de øvrige ingredienser. Form dem som store, flade bøffer og steg dem på panden i rigelig kokosolie. Bag dem evt færdige i ovnen.

Server med fx grønne bønner, råkost eller broccolimos.

Dette indlæg blev udgivet i Aftensmad, Eat, Frokost, Move og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

4 svar til Tun-cakes med søde kartofler

  1. sanne berg siger:

    det ser rigtig lækkert og nemt ud 🙂 Nu spørger jeg så hvad HUSK er? og kan man udelade det? Tak for en dejlig blog, med rigtig god inspiration!

    • Lene Rode siger:

      HUSK er fibre af loppefrøskaller. Det har ekstremt højt fiberindhold og ingen gluten. Jeg bruger det for at samle farsen. Andre ville måske bruge mel eller havregryn, men det er jeg jo ikke så meget til – men det har samme effekt. Så det kan du evt bruge i stedet 🙂
      Men jeg kan anbefale dig at prøve det (du kan købe det i stort set alle supermarkeder. Det er fx på tilbud i Netto lige nu). Det giver en fin og luftig konsistens. Og når du så har det, kan jo jo fx glæde din familie med at lave denne morgenmad: http://chocolateandspinach.com/2012/12/30/go-morgen-1-januar-sadan-kickstarter-du-2013/
      De vil elske dig for evigt! Mine piger spørger hver gang, om jeg nu også er helt sikker på, at det virkelig er sundt 😉

  2. sanne berg siger:

    fantastisk -det vil jeg prøve:) Så lærte jeg også noget nyt idag, tak for hjælpen og rigtig god weekend.

  3. Lene Rode siger:

    Tak – og i lige måde, Sanne 🙂

Skriv et svar

