At tage eller ikke at tage – kosttilskud? Og i så fald hvilke?

95% af alle kosttilskud derude er det rene skrammel. Og der er ellers mange. Faktisk er det en mega-industri fuld af fup og svindel. Men det betyder ikke, at alle kosttilskud er penge-ud-af-vinduet. Faktisk tager jeg selv en ret stor håndfuld hver dag. Men det er i sandhed en jungle derude.

kosttilskud

Sandheden er, at der ikke er nogen kosttilskud, du ikke kan leve uden. Men der er nogen, du (formentlig) lever bedre og længere med.

Sandheden er også, at kosttilskud aldrig kan erstatte sund kost og motion. Du kan ikke bare snuppe en multivitamin i stedet for, hvis du ikke kan lide grøntsager. Eller det kan du selvfølgelig godt, men du snyder dig selv, hvis du tror, det hjælper.

Der er også dem, der hævder, at hvis man spiser en sund og varieret kost, er tilskud fuldstændig overflødige. Eller at hvis det var meningen, vi skulle spise kosttilskud, så havde de nok vokset i naturen.

Good point. Men naturen havde heller ikke til hensigt, at vi skulle bo i byer fulde af bilos og forurening, spise tonsvis af tilsætningsstoffer og forarbejdet mad og sidde stille foran en computer det meste af dagen.

Og derudover er der os, der træner rigtig meget og presser vores krop, så den har brug for ekstra pleje. Det gælder også, hvis du vil tabe dig, opbygge større muskelmasse, har allergier, dårligt immunforsvar eller andre skavanker, som kræver, at du passer ekstra godt på dig selv.

Så derfor vil jeg mene, at langt de fleste af os med fordel kan tage i hvert fald disse:

Fiskeolie – Omega 3

Omega 3 er måske det kosttilskud som flest eksperter er enige om, at vi har gavn af. Selv de allermest konservative. Det mindsker risikoen for en hel række sygdomme, bla hjertekarsygdomme og diabetes. Det virker blodfortyndende, mindsker inflammation, styrker immunforsvaret, hjernen og leveren. Og det virker stabiliserende på blodsukkeret og fugter din hud indefra. Og der er desuden det med Omega 3, at vores krop ikke selv kan danne det, og at det er ret svært at spise sig til tilstrækkelige mængder.

Der er jo så bare lige det med fiskeolie, at langt størstedelen på markedet er dårlig eller harsk. Det blev fornylig dokumenteret på DR Kontant. Og hvad gør en klog forbruger så? Dem fra Nordic Naturals, Solaray og Biosym er frikendt og skulle altså være sikre at tage. Selv tager jeg Biosyms EPA-GLA+ (som både har omega 3, 6 og 9). Iøvrigt optager du bedst omega 3 sammen med protein, så hvis du ikke spiser ret meget protein til morgenmad, kan det være smartere at tage det om aftenen.

Multivitamin

En god måde at sikre, at der ikke er huller i din vitaminbalance. De fleste af pillerne på markedet indeholder dog meget lave doser, og mange i helsebranchen vælger at købe deres i udlandet, hvor de fås i markant højere doser. Jeg vil dog mene, at hvis du går i helsekosten fremfor supermarkedet (eller på apoteket for den sags skyld – de er ikke meget bedre), så går du ikke helt galt i byen. Mig bekendt er Omnimin (som jeg selv tager), Solaray og Spektro de bedste.

D-vitamin

Solskinsvitaminet er kommet meget i fokus de seneste år, og flere læger anbefaler det nu. Der kommer hele tiden nye studier, som viser, hvor mange fordele der er ved D-vitamin. Især om vinteren er det noget, de fleste danskere mangler. Det styrker immunforsvaret markant, og har vist forebyggende effekt på flere kræftformer, hjertekarsygdomme og diabetes.

Magnesium

Magnesium Citrat er en af de nyere spillere på banen for de kosttilskud, som flest af os mangler – og som gør størst forskel. Det er nødvendigt for at vi kan optage kalk, D-vitamin og zink. Det hjælper til at regulere fordøjelse, blodsukker og hjerterytme, giver bedre søvn og hjælper sportfolk til at undgå kramper og smerter i musklerne.

For nørder

Nu sagde jeg jo, at jeg tager en god håndfuld, så udover de nævnte (som er de mest basale efter min mening), tager jeg:

Mavesyrer (Hcl) for at sikre en god fordøjelse og optagelse af kost og tilskud.

Gurkemeje, som fremmer restitutionsprocessen efter træning.

Zink, som styrker immunforsvaret og beskytter mod frie radikaler.

Lecithin Granulat, som styrker optagelsen af fedtsyrer i tarmen, sørger for transport af fedtstoffer rundt i kroppen og udvekslingen af fedtstoffer mellem cellerne og deres omgivelser.

Imedeen, som styrker huden og forebygger rynker. (Lidt forfængelig er man vel også)

Dette indlæg blev udgivet i Eat, Love, Move og tagget , , , , , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

10 svar til At tage eller ikke at tage – kosttilskud? Og i så fald hvilke?

  1. Sarah siger:

    Hej Lene. Super indlæg! 🙂 Jeg er rigtig glad for, at jeg lige faldt over det, for du har helt ret – det kan være ualmindeligt svært at finde ud af, hvilke kosttilskud, der egentlig hjælper, når nu medierne og eksperterne hele tiden er uenige! 😉
    Har dog lige et spørgsmål. Du skriver, at du tager zink, fordi det styrker immunforsvaret… Mener dog at have læst et sted, at zink er dårligt for iltoptagelsen i blodet? 🙂 Er det noget, du ved mere om, eller evt. kan afkræfte? 🙂 Skøn blog i øvrigt! Knus Sarah – stor fan af bloggen. 😉

  2. Bettina siger:

    Hejsa,
    jeg spiser desværre ikke fisk og plejer at tage fiskeolie, men bare dem fra Fakta osv. Dem du anbefaler fra Solaray, er det dem som hedder All Omega 3-6-9?
    MVH Bettina

  3. Lene Rode siger:

    Hej Bettina,
    Yes, det er dem 🙂
    Alternativt Biosyms EPA GLA+ (som jeg selv tager). Både Biosym og Solaray skulle være gode og ikke-harske 🙂
    Mange hilsner
    Lene

  4. Bettina siger:

    Hej Lene, er der en D-vitamin pille eller Magnesium Citrat som du vil anbefale frem for andet?
    MVH Bettina

  5. Lene Rode siger:

    Heh Bettina,
    Jeg har taget Biosyms D-vitamin hele vinteren og også deres Magnesium. Nu er jeg ved at nærme mig bunden i begge, og havde egentlig satset på, at jeg ikke skulle købe mere D-vitamin før til efteråret (jeg tager dem ikke om sommeren, hvor jeg får D-vitamin fra solen). Men det der forår lader jo vente på sig, så nu har jeg købt Solarays Cal-Mag med D og K-vitamin.
    Men generelt er jeg meget glad for Biosyms produkter 🙂
    Mange hilsner
    Lene

  6. Bettina siger:

    Hej Lene,
    jeg vil lige høre om det er Biosym D-Sun og Biosym Magnesium +300 du vil anbefale fra Biosym.
    MVH Bettina

  7. Marianne siger:

    Hej Lene. Er der ikke noget med, at Omega 3 er bedre end Omega 3-6-9, fordi de fleste i forvejen får rigeligt med Omega 6-9 gennem kosten?

    • Lene Rode siger:

      Hej Marianne,
      Det er rigtigt, at Omega 3 er det, vi mangler mest – og du kan sagtens vælge et rent Omega 3 produkt som fx Nordic Naturals. Jeg veksler selv mellem NN og Biosyms EPA GLA. Med EPA-GLA+ får man Omega-3 fedtsyrerne i deres højeste form, dvs. i den længste og mest umættede form – også kaldet EPA og DHA. Det er i form af EPA og DHA, at Omega-3 fedtsyrerne virker i kroppen. En anden bestanddel af EPA-GLA+ er den essentielle fedtsyre gamma-linolensyre (GLA). GLA er en sund Omega-6 fedtsyre, som er gavnlig for huden. Fedtsyren indgår aktivt i hudens fedtsyremolekyler – de såkaldte ceramider – og modvirker udtørring. Og så indeholder de også Lecithin, som tilfører kroppen fosfolipider. Fosfolipider er en vigtig bestanddel af alle cellemembraner, nerve- og hjerneceller og er af stor betydning for optagelse, transport og fordeling af fedtstoffer i kroppen.
      4 kapsler indeholder:
      1200 mg Lægehjulkroneolie (Koldpresset & PA-fri)
      2400 mg Fiskeolie (fra vildtlevende fisk)

      Det var en lang smøre – men for at vende tilbage til dit spørgsmål, så kan du sagtens nøjes med Omega 3, hvis det bare er et af de få, virkeligt gode produkter som fx NN 🙂

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s