Den store julemenu

Så er det næsten nu! Og jeg har lovet at poste min julemenu.

I min familie har vi altid fået kalkun med waldorfsalat til jul. Det fik vi, da jeg var barn, og den tradition har jeg taget med ind i min egen familie. Jeg har dog tilføjet rødkålsalat. Det er altså IKKE udslag af et sundhedstrip – det er bare julemenuEN for mig. Tidligere har jeg iøvrigt ikke brudt mig om and, men på det seneste har jeg smagt flere superlækre ænder. Og hvis det er det rigtige for dig – så er det selvfølgelig det, du spiser. Dog vil jeg godt lige understrege, at kalkun – modsat sit rygte – ikke behøver være tør. Det er min ikke. Promise!

Og her kommer den til inspiration:

Farseret kalkun

10 -12 personer

Ingredienser:

  • 1 Kalkun på ca. 5-6 kg.
  • 300 gr. kyllinge/kalkunfars
  • 300 gr. oksefars
  • 50 gram champignon
  • 1 stort, finthakket løg
  • 50 gram valnødder
  • 1 dl quinoaflager
  • ca. 2 tsk. allehånde
  • ca. 3 tsk. timian
  • 1 spsk revet muskatnød
  • lidt cognac eller rom
  • 2 1/2 dl piskeflødefløde
  • salt og peber

Sådan gør du

Hak løg, champignoner og valnødder meget fint i foodprocessor. Rør massen i farsen sammen med cognac, quinoa, fløde og krydderier. Gør det gerne dagen før. Kalkunen kan sagtens stå natten over på køl i farseret tilstand.

Farser kalkunen fra begge ender og luk godt med kødnåle.

Før stegning: Smør kalkunen godt med smør og drys med salt. Læg den på risten over bradepanden, som fyldes med fond og stykker af løg og gulerod.

Brun kalkunen ved 225 grader til den er flot gylden. Skru ned til 150 grader. Overhæld den jævnligt med fond, så den ikke bliver tør. Jeg har en såkaldt turkey baster (meget stor pipette) fra USA – men en sauce-ske kan også gøre det.

Den skal have ca 3-3 1/2 time. Tag den ud en halv time før servering og lad den trække dækket af sølvpapir og et viskestykke.

Lav saucen færdig af blendet fond og fløde, mens dyret trækker.

Kalkun

Waldorfsalat

1 bundt bladselleri

3 æbler

150 gram vindruer

100 gram valnødder

saft af en citron

2 dl piskefløde

1 dl mayonnaise

Salt og peber

Skær frugt og grønt i små fine stykker (gem et par druer til pynt) og overhæld med citronsaft. Pisk fløden stiv og vend den med mayonnaise, salt og peber og valnødder (gem nogle til pynt). Vend det hele sammen og pynt med druer og valnødder.

waldorf-salad

Rødkålssalat

2/3 finthakket rødkål (jeg bruger foodprocessor)

2 håndfulde valnødder

1 dl olivenolie

2 spsk hvid balsamico

1 stor spsk sennep

1 tsk honning

1/2 tsk salt

Snit kålen fint. Bland dressing og hæld den over. Lad gerne trække mindst en time. Pynt med valnødder.

Rødkålssalat

Til dessert får vi ris a l’amande. Den helt traditionelle af hvide grødris og med piskefløde (min søde mor kommer med den i år. ) Man kan selvfølgelig godt forsøge sig med quinoa i stedet for ris – men helt ærligt! Der bliver jeg altså sådan lidt det-er-jo-kun-jul-en-gang-om-året-agtig. Og det er nok ikke en skål ris a l’amande, der forpurrer vores sundhed.

Og der stopper min traditionalitet så. For jeg bryder mig virkelig ikke om kirsebærsauce. Hvilket jeg heldigvis deler med min familie. Så jeg laver min af hindbær i stedet. Det smager fantastisk – og dejlig friskt og syrligt til den søde dessert.

christmas-heart

Rigtig glædelig jul, derude!

 

Dette indlæg blev udgivet i Aftensmad, Eat, Jul og tagget , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

