Verdens bedste og sundeste proteinbarer

Jeg træner jo altså ret meget. Og i den forbindelse har kroppen brug for ekstra protein – især lige efter træning. Her skal det iøvrigt gerne kombineres med gode kulhydrater, så man bedre restituerer og opbygger muskelmasse.

Man kunne selvfølgelig godt spise en banan og et stykke kylling – men for mig funker det bare ikke lige at have med i træningstasken. Jeg har derfor været i gennem de fleste af de proteinbarer, der findes på markedet. Fra de superøkologiske til de supersyntetiske. Nogle af dem smager hæderligt – de fleste hæsligt. Og iøvrigt er de ret dyre – især når man spiser mange af dem.

Så jeg har brugt måneder på at udvikle og forfine den perfekte, hjemmelavede proteinbar. Og alle mine test-smagere giver mig ret: Mission completed!

ProteinbarerPalæo

Ikke bare er de sunde og opfylder kravene til energisammensætning. De smager også så godt, at jeg må fryse dem ned for ikke at komme til at spise alt for mange.

Proteinbarer (En hel bradepande)

6 spsk kokosolie

200 gram 85% chokolade

6 håndfulde hasselnødder

300 gram soltørrede figner

2 dl kokosmel

150 gram proteinpulver

1 dl quinoaflager

1,5 dl vand

1 tsk lakridspulver

1 tsk salt

Olie og chokolade smeltes. Nødder og figner kværnes og hakkes meget fint i foodprocessor. Det hele blandes sammen og trykkes ud i bradepande og bages ved 180 grader i fem minutter. Køles af og skæres i barer, som pakkes ind i film. Opbevar i køleskab eller fryser.

P.S: Jeg bruger dem også til at tage med i tasken som et mellemmåltid til fx toget eller en lang dag uden let adgang til mere lødige alternativer.

P.P.S: Husk, at du kan få alle opskrifter og indlæg direkte i din indbakke. Du skal bare skrive din emailadresse i feltet oppe i højre hjørne. Nul spam – og du kan afmelde dig når som helst.

 

Dette indlæg blev udgivet i Eat, Move, Snacks og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

15 svar til Verdens bedste og sundeste proteinbarer

  1. Anne-Grethe. siger:

    De lyder til at være lækre.. Hvilket protein pulver anvender du?

    • Lene Rode siger:

      Jeg lover dig, de er fantastiske!
      Det er lidt en jungle med proteinpulver. Nogle af dem indeholder rigtig meget sukker – fx Mikkels Kesslers økologiske. Jeg veksler lidt mellem forskellige mærker. Jeg har prøvet Risprotein, men kunne simpelthen ikke vænne mig til smagen. Sun Warriors har den bedste kvalitet – men gå efter det med vanillesmag (det neutrale smager fælt). Desværre er det også lidt dyrt. For tiden bruger jeg Nutraminos med vanille (ingen tilsat sukker, og god smag).

  2. Anna siger:

    De ser virkelig gode ud! Skal helt klart prøves.
    Hvor store skærer du barene, når de skal bruges til restitutionsmåltid efter træning?

    Super god blog du har. Dine opskrifter er fantastiske!

    • Lene Rode siger:

      Tak, Anna. Jeg er virkelig også vild med dem. Lige nu har jeg dem med på skiferie, hvor de er super at have med på pisten. Jeg skærer dem i ca samme størrelse, som købebarer. Giver det mening? Ellers skal jeg veje dem, når jeg kommer hjem 🙂

    • Lene Rode siger:

      Nu har jeg vejet dem, Anna: De vejer ca 75 gram 🙂

  3. Lise siger:

    Hvor mange kalorier er der i hele denne omgang? Kan du give et præg om det?

    • Lene Rode siger:

      Jeg tæller ALDRIG kalorier – men nu gjorde jeg det så, especially for you! Der er lige knap 3000 kalorier i hele portionen. Jeg skærer den ud i små og store barer. I de små er der ca 138 kalorier og i de store 240 🙂

  4. Anne-Grethe siger:

    Nu skal de da prøves, men jeg kan altså bedst lide vægtangivelser.. 🙂
    Hvor meget vejer 6 håndfulde hasselnødder mon… jeg har ret store hænder 🙂

  5. Jane johnasen siger:

    De lyder lækre men kan bruge noget andet end kokosmel. Er ikke så vild med kokos, men kokosmælk går an 🙂

    Tak :)?

    • Lene Rode siger:

      Jeg synes faktisk ikke, man kan smage kokosmelet – men ja, du kan sagtens bruge noget andet. Fx quinoa-flager. Det gør jeg også sommetider 🙂

  6. martin siger:

    Hej
    de ser lækre ud,det jeg tænker på når de skal i ovnen er at du ødelægger proteinet.

    • Lene Rode siger:

      Hej Martin,
      Du kan bande på, de er lækre!
      Og godt du spørger om det med opvarmning af proteinpulver:
      Det er rigtigt, at protein denaturerer, når man opvarmer det meget. Det svarer til, at æg stivner, når du steger eller koger det – og det er der som bekendt ikke noget galt i. Den samme proces sker i øvrigt i mavesækken, og det er ikke nødvendigvis et problem. Fx er denatureret protein lettere at fordøje og optage. I forhold til proteinpulver, så bliver det kun et problem, hvis det bliver opvarmet et pænt stykke over 100 grader i længere tid. Men prøv at stikke et stegetermometer i proteinbarerne – så varme bliver de slet ikke på de fem minutter i ovnen.
      Det korte svar er med andre ord: Nej. Proteinet bliver ikke ødelagt 🙂

Skriv et svar

